Serengeti en Ngorongoro krater - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu Serengeti en Ngorongoro krater - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

Serengeti en Ngorongoro krater

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

24 Juni 2013 | Tanzania, Arusha

Hoi allemaal,

Het heeft even geduurd voordat we weer internet hadden, maar daar zijn we dan weer. Sinds Kenia hebben we weer vanalles meegemaakt. Op woensdagochtend werden we om 8u met de bus opgehaald. Na 5 minuten rijden stopten we ergens waar Catharine (contactpersoon van de Keniaanse reisorganisatie) nog haar excuses kwam aanbieden voor de slechte lodge die we hadden gehad. Erg netjes van haar. Vervolgens door naar de grens. Eerst “uitchecken” in Kenia en vervolgens in het volgende kantoortje “inchecken” in Tanzania. De grens zelf zag er ook heel grappig uit, want je kwam van een mooie asfaltweg op een zandweg waar dan de grens was, en vervolgens in Tanzania weer asfalt. Echt een stukje niemandsland dus. Vervolgens geld pinnen (90 Euro was het maximale wat we konden pinnen – dat is dus 200.000 shilling - en we kregen een pak briefjes van ongeveer een centimeter dik). De lodge was weer even spannend wat we zouden aantreffen, maar het zag er echt weer heel mooi uit. Er lagen zelfs roosjes op ons bed. Die middag verder vrij weinig uitgevoerd, behalve wat zonnebaden aan het zwembad.

Donderdag was een echte reisdag. We moesten van Arusha naar het Serengeti national park. Een rit van een dag. Na een paar uur was er ook geen asfalt meer dus was het lekker hobbelen over zandpaadjes (waarop ze hier gewoon 120 rijden). We waren erg gelukkig toen we eindelijk bij onze lodge waren. Ook hier weer een prima lodge, op 2 km van de Serengeti. En het is misschien buiten de Serengeti, maar er staat echt geen hek om de Serengeti, dus er stonden keurig een paar giraffen vlakbij de lodge om ons welkom te heten.

Vrijdag was het dan eindelijk zover. Een hele dag de Serengeti in. De Serengeti is echt overtreffende trap van wat we tot nu toe gezien hadden. Links groepje zebra’s, rechts groepje gnoes, ow hier ook nog een groepje olifanten. Het ging lekker door. De gids vroeg ons wat we wilden zien, en we hadden nog 3 dingen over, namelijk de cheeta, nijlpaarden en krokodil. Na een paar minuten draait de gids (Cosmas) ineens om en rijdt terug. Dus wij vroegen wat er aan de hand was. Hij zei dat we terug naar de lodge gingen, en aangezien net onze auto niet meer wou starten klonk het enigszins logisch. Maar, 3 minuten verderop, Cheeta’s!!! Het waren er een aantal en we gingen meteen van de weg af, wat eigenlijk niet mag. Terwijl we nog aan het zoeken waren waar ze nou eigenlijk uithingen kwam er net eentje zn hoofd boven het heuveltje uitsteken. Prachtig. Omdat we daar eigenlijk niet mochten komen reed Cosmas ons snel terug naar de weg. Daar had Ruud nog netjes even verteld waar ze zaten en toen konden we heerlijk genieten van een paar actieve cheeta’s die wat op een neer aan het struinen waren over de heuveltjes. Geweldig. Nou, dat was nummer 1 van het lijstje. Op naar de nijpaarden en krokodillen. Ook hier werden we op onze wenken bediend. We reden naar de eerste de beste hippopool en daar lagen ook een aantal krokodillen, maar we konden slecht kiezen, of vooruit rijden om de krokodillen te zien of achteruit om de nijlpaarden te zien. Na een paar keer roepen forward, back, forward, back was uiteindelijk de keuze gevallen op eerst de krokodillen, en dan de nijlpaarden. De krokodil lag keurig op het droge en ging vervolgens een rondje zwemmen. Na even hiervan genoten te hebben en veel foto’s verder door naar de nijlpaarden. Nu had ik niet zo goed nagedacht over hoe nijlpaarden leven, maar ik ga het even proberen uit te leggen. Het ziet er eigenlijk als volgt uit, ondiep water, af en toe wat ogen en monden die boven water komen, her en der een kop op de rug van een ander en een hele berg stront! Verder hoor je een heleboel gesop omdat ze met hun staart wat water verplaatsen om de rug nat te maken. Als er dan af en toe een nijlpaard te dicht bij een ander komt (wat eigenlijk wel moet, want het ligt werkelijk bomvol met die gedrochten) dan wordt er wat gesnauwd onderling. Heel grappig om te zien.
Goed, dat was dus ons lijstje afgewerkt binnen een uur. Dus Cosmas wilde weten wat we dan verder toch nog wilden zien. Nou… doe maar een luipaard in een boom, een drinkende giraf en een mannetjes leeuw. Dus daar gingen we, wat rondrijden, weer giraffen, olifanten, gnoes, zebras, impalas etc langs de weg (het spotten gaat echt heel makkelijk). En voila, daar was een boom met wat andere auto’s eronden. En uiteraard, met een luipaard erin!! Wij waren dus alweer helemaal gelukkig. Na een tijdje kijken, genieten en belachelijk veel foto’s later reed Cosmas weer verder. Tien minuten later, weer een boom (een echte sausage tree), maar dit keer met leeuwen erin en eronder! Echt geweldig. Ik wist niet eens dat ze in bomen konden klimmen, maar kennelijk is dat geen probleem. De leeuwen waren nogal lam aan het slapen, dus die onder de boom in het gras waren lastig te zien. Maar de 2 in de boom, geweldig. Eentje leek wel comfortabel te liggen, maar die andere lag echt op zn kont te hangen in die boom. Dus met veel foto’s en allemaal met een big smile op het gezicht gingen we weer terug naar de lodge. Onderweg nog een prachtige groep zebras tegengekomen die gingen drinken (dus geen drinkende giraf, maar wel drinkende zebras). In de lodge weer prima gegeten (overigens heeft nu bijna iedereen ondertussen buikloop) en lekker nagepraat over de prachtige dag die we hadden gehad.

Zaterdag moesten we door de Serengeti heen om naar de Ngorongoro krater te gaan. Via nog wat extra weggetjes kregen we eerste een prachtig poserende cheeta en vervolgens een mannetjesleeuw te zien en zijn prooi, een gigantisch stinkend kadaver van een waterbuffel. Toen de leeuw eens dacht dat hij weg ging lopen bleek het een beetje een sneu beestje te zijn, een manke poot (van het buffel vangen??) en hij zag er ook niet zo mooi gevoed uit als de leeuwinnen die we eerder al hadden gezien. Uiteraard waren we erg gelukkig dat we wel een mannetjes leeuw nog hadden gezien. Weer een mooie grote groep olifanten verder en toen waren we de Serengeti uit. Op naar de Ngorongoro krater. Dit was ooit een vulkaan en nu is het een mooie krater waarin een meertje is, ideaal voor dieren dus. Er was ons verteld dat de kans op neushoorns en leeuwen best goed was in de krater, helaas mocht het niet zo zijn. Wel hebben we nog hyena’s gespot en grote groepen gnoes. Bij de lunch zaten we heerlijk aan een meertje met nijlpaarden erin. Al met al wel een leuke dag, maar na zoveel natuurschoon al gezien te hebben waren we toch wel een beetje verwend. Na de krater reden we door naar een nieuwe lodge. Over een of ander smal hobbelend zandpad konden we er komen. Onze “tent” onder afdak staat op palen en had een geweldig uitzicht op de bergen. Omdat deze lodge wat hoger in de bergen ligt, is het wel een stuk kouder. Dus ’s avonds hadden we mooi een vuurtje laten aanleggen in de haard, zodat we lekker warm naar bed konden.

Zondag was er geen programma vanuit de reisorganisatie. We konden wel facultatief een aantal dingen doen, maar daar hadden we geen gebruik van gemaakt. Wel hadden we met de groep besloten om een wandeling te maken vanuit de lodge. We kregen een gids van de lodge mee en zijn lekker een paar uurtjes gaan wandelen. Eerst dwars door de koffiebonenplantages, toen naar een koffiefabriek (nou ja, fabriek, er stonden misschien 2 apparaten en de rest moet – zodra het seizoen gestart is – met de hand gebeuren) en uiteindelijk kwamen we bij een of ander gebouw van de kerk aan. Hier hebben we lekker in het zonnetje wat gedronken. Vervolgens nog even langs een dorpje waar ook een schooltje stond (die dicht was op zondag uiteraard) en toen weer naar de lodge. Het was heerlijk om gewoon de benenwagen eens te gebruiken ipv steeds rondgereden te worden. Na het eten nog lekker bij het kampvuur gezeten en weer met een haardvuurtje in de tent naar bed gegaan.

Vandaag zijn we naar Arusha teruggereden. We zitten weer in dezelfde lodge als de vorige keer, perfect dus. We kregen bij de receptie te horen dat er 2 stellen van onze groep op honeymoon waren, dus Alex en Brenda en wij vonden meteen dat wij dat waren. Op de kamer stonden 2 handdoeken in de vorm van zwanen op ons bed (zie foto). Hoe romantisch! Morgen gaan we nog een facultatieve excursie doen naar het Tarangire park. De volgende keer dat we wat posten zal dus ook de laatste keer zijn, omdat we woensdagavond in het vliegtuig stappen richting Nederland.

• 24 Juni 2013 - 17:28

Annet:

Ziet er allemaal weer prachtig uit. Wat vliegt de tijd hè. Geniet er nog even van. X Annet

• 26 Juni 2013 - 13:48

Dirk:

Lieve Ruud en annemieke

Het hoger management heeft alle vakanties langer dan 3 weken goed gekeurd! Je zou nog een extra week kunnen aanvragen!

Liefs en kusjes,
    Dirk en Door