Lake Nakuru - Reisverslag uit Nakuru, Kenia van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu Lake Nakuru - Reisverslag uit Nakuru, Kenia van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

Lake Nakuru

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

15 Juni 2013 | Kenia, Nakuru

Hallo allemaal,
Deze keer hebben we weer vanalles te vertellen. Vanochtend om 8 uur zijn we na een uitgebreid ontbijt vertrokken uit ons hotel in Nairobi, en gingen we op weg naar Lake Nakuru. De weg op zich is al best een belevenis, vooral rond Nairobi was de weg soms niet zo best. Wat ons opviel was dat er ontzettend veel vrachtwagens richting Nairobi gingen, en in tegenstelling tot onze verwachten, waren dat gewoon moderne trucks. Jammer genoeg is DAF wel slecht vertegenwoordigd, maar we hebben er toch een stuk of 5 gezien. Onderweg hebben we één stop gehad, omdat we vanaf een berg een mooi uitzicht hadden op de Great Rift valley. Helaas was alles bewolkt, dus konden we eigenlijk geen foto’s maken van het weidse uitzicht. Daarna weer verder over de snelweg. Iedereen was wat aan het indutten, toen onze gids ineens zegt: Kijk daar zijn een paar zebra’s. Die liepen dus gewoon op 100 meter van de snelweg, tussen wat mensen die de lokale koeien, geiten en ezels lieten grazen. Na zo’n 3,5 uur rijden komen we door Nakuru. Hier zien we eigenlijk voor het eerst het beeld dat we bij een Afrikaanse stad hadden, van arme hutjes. Uiteindelijk komen we aan bij het Lake Nakuru wildpark. Het heeft de laatste tijd veel geregend (het is ook net na de regentijd) en dus is de waterstand in het meer heel hoog, en is de zandpad vol met diepe plassen. Gelukkig gaat ons busje hier gewoon doorheen, en kunnen we even later de eerste foto’s schieten van zebra’s en impala’s. Dit ging uitstekend, want het dak van het busje is een open gezet, zodat iedereen boven uit het busje foto’s kan maken. Een paar bochten verder hebben we ook de eerste waterbuffels te pakken, en even later arriveren we bij de Flamingo Hill lodge waar vanavond zullen slapen. Waarschijnlijk is dit ook ons meest luxe lodge, want het is echt prachtig. Iedereen heeft een eigen tent die op een betonnen ondergrond is gezet, met daaraan vast een badkamer. Buiten nog een zwembad met jacuzzi en prachtig uitzicht op het park om ons heen. Dit is echt geweldig! Na een zeer uitgebreide lunch met oa terplekke klaargemaakt mini pizza’s gaan we om half 4 weer met het busje terug naar de ingang van het park om aan de game-drive te beginnen. Na een minuut of 5 komen we langs een groepje waterbuffels dat vlak langs de weg staat. Het is meteen duidelijk dat in ons busje alle mensen de grote camera zitten. Een heel eind verderop zien we een paar waterbokken, een Giraffe met haar jong, en op de weg allemaal bavianen. Vooral bij de bavianen blijven de camera’s klikken. Onze gids vraagt of we weg kunnen, want er zijn ergens leeuwen gespot. Nou.. natuurlijk! Maar even verderop rijden we tussen de bomen uit, en kijken we over een grasvlakte vlak langs het meer. Daar ligt een neushoorn! Hij ligt wel wat ver weg en in een kuil, dus niet erg handig. Ook hier weer waterbuffels en een vogel die bij de ooienvaar-familie hoort. Even verderop ook nog flink wat zebra’s, en dat alles gewoon vlak langs de weg! We rijden helemaal door naar het meer, en daar in de verte zien we ze al: Een hele groep neushoorns. Eerst nog een eindje langs het water rijden, en daar “schieten” we nog wat pelikanen en waterbuffels. Een eindje van de neushoorns vandaan staat al een groepje busjes, dus hebben we nog even de tijd om de flamingo’s op de foto te zetten. Dit meer staat bekend om zijn grote aantallen flamingo’s. Daarom viel ons dit groepje van 30 ofzo wel tegen hoor. Ondertussen zijn alle zoom-lenzen allang richting de neushoorns gedraaid, en rijden we naar een mooi stekkie vooraan. Dit is echt prachtig! Uiteindelijk verlaten we met tegenzin weer de neushoorns, want de leeuwen moeten nog gevonden worden. Onze chauffeur geeft flink gas over de zandpaadjes, en zo’n 10 minuten laten zien we de busjes al weer staan. Pal naast een T-splitsing van de zandpad liggen 4 leeuwen languit in het gras. Op het moment dat een busje plaats maakt, en wij dus een mooie stek krijgen gaat één van de leeuwen languit op zn rug liggen, met alle 4 de poten de lucht in. Die voelt zich dus goed op haar gemak met al die toeristen. Zo’n 10 minuten wordt het nog mooier, want dan gaat de leeuwin rechtop zitten, waar ze een paar keer flink gaapt zodat we haar grote tanden zien. Na een tijdje moeten we toch weer verder, want de schemering begint. De gids rijdt een eindje door om ergens te kunnen draaien, maar daar zien we ineens een zwarte neushoorn door het gras lopen. (Deze zijn veel zeldzamer dat de witte neushoorns die we bij het water zagen) We kunnen niet te lang blijven staan, want we moeten terug naar de lodge. Op het moment dat we langs de leeuwen komen, blijkt de leeuwin een eindje langs de zandpad verder gelopen te zijn, dus ja, we moeten daar toch ook nog even heen. Waarschijnlijk vind de leeuwin het toch wat druk, want ze slentert over de weg weer terug naar de rest. Ook de achtergebleven leeuwen zijn wat gaan rondlopen, dus hier stoppen we natuurlijk ook nog een keer. Nu moeten we ondertussen wel echt vaart gaan maken, want het is hier snel donker. Dus zetten de chauffeurs de snelheid erin. Opeens remt de jeep voor ons, en rijdt een paar meter terug. Luipaard! Zegt onze gids. Achteraf blijkt dat één van onze reisgenoten in de jeep voor ons de luipaard gezien heeft. Dit is zo zeldzaam in dit park dat de gids haar eigenlijk niet eens wou geloven. Nou hij zit er toch echt hoor. Weer een aantal prachtige plaatjes rijker kunnen we nu echt terug naar de logde. We hebben heerlijk gegeten, en gaan nog gauw even naar het kampvuur.

Groeten uit Kenia!
Ruud & Mieke

• 16 Juni 2013 - 09:20

Romano En Saskia:

Hey Ruud en Mieke,

Super gaaf die game drive, jullie hebben echt al veel vette dieren kunnen spotten. Maar goed dat jullie grote camera's bij hebben! Die tent ziet er ook wel super de luxe uit.

Heel veel plezier nog daar!

Liefs Romano en Saskia

• 18 Juni 2013 - 15:03

Mark:

Hej Ruud en Marieke,

Super mooi dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Nu maar hopen dat jullie zoveel wild blijven zien!! Jullie verhalen zijn zo mooi dat wij ook wel willen gaan.

Liefs,
    Mark en Dirk

• 19 Juni 2013 - 22:02

Hannie Pepping:

Hoi Ruud en Mieke,

Al een aantal dagen niet mij mail bekeken en tot mijn grote genoegen lees ik nu jullie reis verslagen.
    Het klinkt allemaal helemaal geweldig. Volgens mij hebben jullie een super trip.
    Geniet er lekker van en hou me op de hoogte. Ik vind het erg leuk jullie verhalen te lezen.
    Zijn er ook al foto's op de site gezet?

Groetjes Hannie en fam.