Yellowstone (2 dgn) en Grand Teton - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu Yellowstone (2 dgn) en Grand Teton - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

Yellowstone (2 dgn) en Grand Teton

Door: ruudenmieke

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

15 Juli 2012 | Verenigde Staten, Yellowstone

Hallo allemaal,

Deze keer heft het een tijdje geduurd voordat we weer toegang konden krijgen tot internet. We hebben ondertussen 2 dagen Yellowstone achter de kiezen en vandaag zijn we aan de onderkant Yellowstone uit gereden voor een uitstapje naar Grand Teton National Park. We staan nu op een camping tussen Yellowstone en Grand Teton in. Morgen staat nog de west-kant van Yellowstone op het programma waarna we onze weg richting het noorden vervolgen.

Op vrijdag zijn we vanaf de noord ingang Yellowstone in gereden. In Yellowstone ligt een weg in de vorm van een 8. De eerste dag stond de noord-oost kant van de 8 op het programma. We zijn begonnen bij de Mammoth hot springs. Allemaal bubbelende bronnen die over terrassen naar beneden sijpelen, en door allerlei mineralen en bacteriën prachtig gekleurd zijn. Bij het Visitor centre lag al een kleine kudde Elk (soort hert) te zonnen. Ons eerste wildlife was gespot! Nadat we nog een waterval bekeken hadden zagen we ineens veel auto’s naast en op de weg stilstaan. Wij dus ook gauw uit de auto, en jawel hoor, er waren beren gezien! Eerst zagen we niets, maar na 10 minuten kwam Mamma Beer met haar 2 Cubs weer van de helling naar beneden. Het was wel een paar honderd meter verderop, maar met de maximale zoom kregen we toch wel iets op de foto. Onderweg zijn we nog bij een paar watervallen gestopt, en bij één daarvan stond een Elk mannetje vlak boven de parkeerplaats. We hebben er flink op geschoten! Weer een eind verderop zagen we ineens een jonge beer op een paar meter naast de weg zitten. Helaas liep de berm steil naar beneden, en durfden we niet zo goed uit de auto te stappen. Toch kregen we hem wel op de foto hoor! Toch wel grappig om te zien dat in 5 minuten tijd heel de weg vol met auto’s en toeristen staat. Daarna was het plan om de North en South rim route van de Grand canyon of the Yellowstone te rijden. Helaas begon het te regenen en hebben we na een tijdje besloten om door te rijden naar de camping.

Zaterdag ochtend zijn we extra vroeg opgestaan om onze achterstand van vrijdag in te halen. Dit was een hele goede keuze. Binnen 5 minuten rijden moest Mieke al stevig op de rem omdat er een bizon langs de weg lag. Dat was nog eens een goed begin van de dag! In de canyon was het heerlijk rustig en in de ochtend zon was de canyon prachtig om te zien. Op 2 plaatsen hebben we de afdaling gemaakt naar de waterval zelf. Even flink puffen, maar zeker de moeite waard. Daarna zijn we verder gereden om de West Thumb Geyser Basin Trail te gaan lopen. Weer een gebied wat geothermisch actief is, en waar allerlei poelen met bijzondere kleuren te zien waren. Omdat het weer nog steeds goed was zijn we nog even het “midden van de 8” overgestoken naar de linker kant om de Old Faithfull geiser te zien. Die spuit ongeveer elke 90 minuten. Toen we daar aankwamen schrokken we wel van de mensen zeg. Wat een parkeerplaats en wat een mensen! Dat is duidelijk het (nog) meer toeristische deel van Yellowstone. Na de uitbarsting van de geiser zijn we nog even doorgelopen om nog een paar geisers te zien, en daarna zijn we de weg weer terug gereden naar de camping.

Zondag, vandaag dus, zijn we naar de zuidkant van Yellowstone gereden om naar Grand Teton National Park te gaan. Als je je afvraagt hoe het park aan zijn naam komt, dat is inderdaad een verbastering van een Nederdandse manier om een paar bergen aan te geven. Omdat de 2 parken ongeveer aan elkaar vast zitten waren we snel in het park. Dit is ook een schitterend park, en een iets ander landschap dan Yellowstone. Hier rijd je voornamelijk over een hoogvlakte met op de achtergrond de Teton bergketen. Ons eerste doel was Jenny lake. Toen we bij de parkeerplaats aankwamen zagen we daar een hert lopen tussen de bosjes. Nadat Annie en Ruud er gewapend met een camera achteraan gingen bleek het een Moose (Eland) te zijn. Die hadden we nog niet! We hadden het geluk dat de Moose mooi langs een fietspad liep, dus die kon perfect vastgelegd worden. We zijn daar met een bootje Jenny Lake overgestoken om een trail te lopen naar Inspiratrion Point. Deze prachtige wandeling liep langs een snelstromend beekje omhoog naar een uitkijkpunt waar je heel het meer kunt overzien. Dat punt ligt op 7200 voet hoogte. We weten alleen niet op welke hoogte het meer lag, maar het was een aardige klim. We zijn onze weg vervolgd langs een paar typisch oude-film-stijl houten boerderijtjes van de Mormonen, en konden weer op weg naar de camping die deze keer tussen de parken Yellowstone en Grand Teton in ligt. Onderweg liepen er 2 enorme kuddes bizons aan iedere kant van de weg, dus die moesten nog even op de foto. Op de camping hebben we nog genoten van de heerlijke pannekoeken van Mieke. Die zelfs van die rare kleine zelfrijzende amerikaanse pannekoeken iets lekkers kan maken. Zoals gezegd hebben we op deze camping weer internet. Hiervoor moeten we alleen wel naar de voorkant van de camping rijden, dus dit verslag zetten we morgenvroeg nog even online. Morgen nog één dagje Yellowstone en dan komen we weer in de buurt van Canada.

• 17 Juli 2012 - 05:51

Ria Sturm:

Wauw, mooie foto's hoor. Jullie hebben daar een schitterende tijd. Geniet er nog even van!!

• 17 Juli 2012 - 06:28

Ilonka (DHL):

Wat een prachtige foto's zeg en wat moeten jullie een super vakantie hebben! Ik ben echt stik jaloers..:) hier is het weer echt super slecht, alleen maar regen en fris....dus de zomer hier nog niet in ons bol! Nog heel veel plezier!

Groetjes, Ilonka