Punta Arenas & Puerto Natales - Reisverslag uit Perito Moreno, Argentinië van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu Punta Arenas & Puerto Natales - Reisverslag uit Perito Moreno, Argentinië van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

Punta Arenas & Puerto Natales

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

20 November 2013 | Argentinië, Perito Moreno

Hallo allemaal!

Het is een tijdje geleden dat we een berichtje hebben geschreven. We zijn ondertussen helemaal afgezakt naar het zuiden van Chili, wat inhoudt dat we ook vlakbij het zuidelijkste puntje van Zuid Amerika zijn. Ten tijde van het vorige berichtje waren we nog in Pucón. Omdat we de hike op de vulkaan nog niet aandurfden ivm de pijnlijke knie van Mieke hebben we de derde en laatste dag nog een heerlijk ontspannen dagje in het stadje gehad.

De volgende dag zijn we om 7 uur in de bus gestapt die ons in een uurtje of vijf naar Puerto Montt bracht. Daar konden we meteen overstappen in de bus die ons naar het vliegveld bracht, zodat we om een 14:15 al op het vliegveld stonden voor de vlucht van 16:30 naar Punta Arenas in het zuiden van Chili. Op die manier stonden we om 19:00 helemaal in het zuiden van Chili. Op het vliegveld kregen we onze huurauto mee, en konden op weg naar het hostel. Het weer is toch even wat anders dan het weer waar we nu lekker aan gewend waren geraakt. Hier was het ’s avonds rond de 5 graden, met erg veel wind (we zitten aan de kust) en wat regen. Dit weerhield ons er niet van om weer een leuk restaurantje uit de Trotter reisgids op te zoeken.

In het hostel hadden we natuurlijk internet verbinding, en we kregen jammer genoeg slecht nieuws. Door het slechte weer is de boottocht naar het Magdalena pinguïn island van de volgende morgen geannuleerd. Dit heeft wel weer als voordeel dat we niet om 6 uur ons bed uit hoeven. Na een ontbijtje op een normale tijd gaan we met de auto op pad naar onze volgende bestemming, Puerto Natales. Onderweg kunnen we zelf met de auto ook naar een pinguïn kolonie rijden. We krijgen de juiste afslag gelukkig in één keer gevonden, en na een uur rijden over een zandpad door niemandsland met alleen wat struikjes en wat schapen, komen we aan bij de pinguïns. Hier hebben ze gelukkig een heel klein cafeetje neergezet, want na de wandeling langs de kust kunnen we de warme chocomel wel gebruiken om wat op te warmen. Het weer was namelijk nog hetzelfde als gisteren. Nadat we wat pinguïns “geschoten” hebben, hervatten we onze rit naar Puerto Natales, en komen aan het einde van de middag aan in het stadje. Na een half uur zoeken en vragen naar het juiste straatje lukt het ons om het hostel te vinden. Het rijden door de stad wordt hier flink moeilijk gemaakt omdat ongeveer elke straat één-richting is. Op de ene kruising mag je alleen linksaf, op de volgende kruising alleen rechtsaf etc. In Puerto Natales gaan we ’s avonds eten bij een restaurantje wat ons is aangeraden door onze Spaanse vrienden van de Uyuni trip. Het is een combi tussen een bar, brouwerij en eetcafe, maar het eten smaakt goed!

Voor de volgende ochtend (dat is vandaag) hebben we weer om half 7 ontbijt geregeld, omdat we voor de trip van vandaag om 7 uur zouden worden opgehaald. Om 10 over half 7 staat echter ons vervoer al voor de deur, dus we hebben helaas maar weinig ontbijt gehad. Gelukkig hebben we de avond van tevoren inkopen gedaan, dus zullen we niet omkomen van de honger. Met een groep van acht personen gaan we in een mini-busje op weg naar de Porito Moreno gletsjer in Argentinië. Om goed half 8 staan we bij de grenspost waar we de uitgaande stempel van Chili moeten krijgen. Deze gaat pas om 8 uur open, dus hierdoor vinden we het extra jammer dat we te vroeg werden opgehaald. Om acht uur kunnen we door de controle heen, om 5 minuten verder te rijden naar de grenspost van Argentinië. Als we ook een Argentijnse stempel in ons paspoort hebben kunnen we op weg naar El Calafate. Hier komen we om 12 uur aan, en hier stapt ook onze gids aan boord. Omdat we geen Argentijnse pesos hebben vragen we of we kunnen pinnen voor het entree geld. Ondanks dat de man zegt dat we dat gaan doen, rijdt hij doodleuk het stadje uit, op weg naar de gletsjer. Volgens ons programma zouden we eigenlijk een half uurtje de tijd krijgen om in El Calafate wat rond te kijken en wat te eten, maar hier is blijkbaar ook geen tijd voor. Dit zint ons natuurlijk allemaal niet zo, en dat wordt hem ook wel duidelijk gemaakt. De chauffeur wil heel graag voor iedereen Chileense pesos omwisselen naar Argentijnse, maar die man vertrouwen we natuurlijk voor geen meter meer. Uiteindelijk betaalt de man onze entree, en mogen we op de terugweg in El Calafata naar de bank om hem terug te betalen (gewoon in Argentijnse pesos). Na nog een ritje van zo’n anderhalf uur waar iedereen zich met beide handen vasthoudt als we door de bochten vliegen komen we aan bij de Porito Moreno gletsjer. Deze gletsjer is echt enorm, en we krijgen twee uur de tijd om hier lekker rond te lopen over de goed aangelege paden. Dit is toch wel even wat anders dan de gletsjers die we in Noorwegen of Nieuw-Zeeland gezien hebben! We hebben erg geluk met het weer, want het is stralend zonnig, en met 14 graden is het erg warm voor hier. Om half 4 vertrekken we weer richting Chili. In El Calafate hebben we nog een stop van drie kwartier, en rond 9 uur zijn we weer bij de grens. Nog twee stempels rijker (met vier stempels op één dag komt je paspoort er mooi vol uit te zien) zijn om 22:00 weer terug bij het hostel. In El Calafate hadden we nog een broodje gegeten, dus het diner voor vandaag laten we maar zitten. Gauw even douchen en een verslagje typen, want morgenvroeg gaat om 6 uur de wekker alweer voor een ritje naar Torres de Paine.

We houden jullie op de hoogte!
Groeten,
Mieke & Ruud

• 21 November 2013 - 08:55

Mien Ansems :

Ha Mieke en Ruud,,
    Met plezier lezen we steeds jullie reisverslagen. Leuk om te alleen en mooie foto's om een beetje beeld te krijgen. Lijkt me weer indrukwekkend.
    Geniet er nog van, veel groetjes Sjra en Mien

• 21 November 2013 - 16:24

Hannie Pepping:

Hoi Ruud en Mieke,

Wat doen jullie toch veel in zo'n vakantie maar wel hele leuke dingen.
    Ik vind de foto's geweldig en hoop ze later thuis nog eens te zien met de rest natuurlijk.
    Geniet nog van jullie vakantie en ik kijk uit naar het volgende bericht.
    Groetjes Hannie.