Santiago en San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu Santiago en San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

Santiago en San Pedro de Atacama

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

08 November 2013 | Chili, San Pedro de Atacama

Hallo allemaal!

Hier zijn we weer met een bestemming in de reeks “Mieke & Ruud op vakantie”. Deze keer zijn we in Chili, want in die hoek van de wereld zijn we nog niet geweest. Op dinsdagavond 5 november zijn we vanuit Dusseldorf naar Madrid gevlogen, om na een overstap van 2,5 uur vanuit daar verder te vliegen naar Santiago de Chili. Dat ging allemaal erg soepel, en woensdagochtend rond 10 uur kwamen we aan in Santiago.

Daar hadden we een hostel geboekt om even te acclimatiseren. Je gaat natuurlijk wel van 5 graden en regenachtig weer naar stralend zonnig 25-30 graden. ’s Middags zijn we nog even de stad in geweest om wat rond te kijken en wat te eten. Hier hadden we wel ons eerste avontuur al beleefd, want we gingen met de metro (nadat we die gevonden hadden, want de M op de kaart bleek voor Museum te staan). Op het moment dat we instappen zegt Mieke: Wel even opletten voor zakkenrollers in de metro hè. Nou… binnen één minuut nadat we ingestapt waren stond er al een jongen naast Ruud die wat raar ging staan. Toen Ruud naar beneden keek zag hij dat er al verdekt een hand onderweg was naar zijn broekzak. Dat heeft ie geweten, want na een boze blik van Ruud vluchtte hij naar de andere kant van de metro. Uiteindelijk niets aan de hand dus. Na een heerlijke brownie met ijs op het terras zijn we het hostel weer gaan opzoeken. We wilden vroeg naar bed, want voor 5 uur de volgende ochtend zou de wekker al gaan.

Om half 6 ’s ochtends hadden we de taxi weer naar het vliegveld om om half 8 te vertrekken naar Calama. Ook dit ging weer helemaal prima, en we konden tijdens de vlucht genieten van een prachtig uitzicht over besneeuwde toppen van de Andes. Vanaf het vliegveld van Calama hadden we het vervoer naar het toeristen-dorpje San Pedro de Atacama al geregeld, en nog voor 12 uur stonden we al mooi bij ons Hostel. Eerst zijn we nog even het dorpje in geweest om de gereserveerde excursies af te ronden, en een lekkere pizza te eten. Om 4 uur stond de excursie naar Valle de la Luna op het progamma. Deze vallei heet zo omdat het landschap wat weg heeft van een maanlandschap. Dit wordt gevormd door afzetting van zout op de rotsen, een heel bijzonder landschap om te zien. Als afsluiter van de trip werden we naar de zonsondergang boven dit landschap gebracht, ook erg mooi. Al met al een leuke trip.

De volgende dag in San Pedro staat weer een excursie op de planning, en om 7 uur worden we voor ons hostel opgehaald voor een trip langs een aantal lagunas in de Atacama woestijn. Met uiteindelijk maar 4 andere toeristen, een gids en een chauffeur gingen we op pad. Eerst naar de echte woestijn met daarbij een zoutvlakte. We waren er precies bij openingstijd, dus het was nog heerlijk rustig. We hebben een kleine wandeling gemaakt tussen de bizar gevormde zoutklompen en er waren flamingo’s. Ook zagen we nog een groepje flamingo’s vliegen (wat kennelijk erg bijzonder is omdat ze bijna nooit in groepen vliegen). Na ons rondje wandelen stond het ontbijt voor ons klaar. Met een tussenstop in een klein dorpje gingen we uiteindelijk en de bergen in, op naar de bergmeren Miscanti en Miniques. Prachtige heldere meren in het Andesgebergte. Een heleboel foto’s verder gingen we door naar nog een laguna. Dit was duidelijk een gebied waar niet alle toeristenbussen naartoe gingen. Een heel mooi zoutmeer met overal zoutafzettingen op de grond. En dit natuurlijk weer in het prachtige Andesgebergte. Hier hebben we een wandelingetje van een half uurtje gemaakt. Wel merk je tijdens de wandelingen dat het gebied nog boven de 4000 meter zit, want je bent aanzienlijk sneller moe dan je gewend bent. Na het wandelingetje stond de lunch alweer klaar. Na lekker gegeten te hebben gingen we met een tussenstop in een klein dorpje weer terug naar San Pedro.

Groeten vanuit een zonnig Chili!

• 09 November 2013 - 09:28

Romano En Saskia:

Hey vakantiegangers,

Super leuk dat we jullie zo weer kunnen volgen en op afstand en beetje meegenieten!

Volgens mij hebben jullie nu al weer hele gave dingen gezien! Hopelijk wennen jullie snel aan de hoogte!

Heel veel plezier daar en we blijven jullie volgen.

Groetjes Romano en Saskia

• 17 Februari 2014 - 21:34

Klaske Hilarius:

Hallo Mieke en Ruud,

Mieke, via je moeder op deze site terecht gekomen. Wat ontzettend leuk om je/jullie verhaal te lezen. Ga zeker ook het volgende reisverslag lezen, want dat komt er ongetwijfeld. Heel veel reisplezier gewenst vanuit Heerenveen.

Hartelijke groet,
    (buurvrouw) Klaske
    en natuurlijk ook van Gerrit en de boys