Guatemala en Belize - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu Guatemala en Belize - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

Guatemala en Belize

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

16 Mei 2014 | Guatemala, Flores

Hallo allemaal!

Gisteren stond de dag in het teken van een bezoek aan de Maya stad Tikal, wat midden in het tropisch regenwoud ligt. (tot nu toe hadden we alleen nog maar gewoon oerwoud) Onderweg zien we goed dat Guatemala behoorlijk arm is. Veel kleine hutjes met bladeren daken, met wat loslopende kippen en varkens. In Tikal doet Yolanda zelf de rondleiding, en ze houdt er stevig de pas in over de paadjes dwars door het regenwoud. Eén van de hoogtepunten hier is de beklimming van de zeventig meter hoge piramide. Bovenop heb je een prachtig uitzicht over het omringende landschap: regenwoud zover je kunt kijken. Verderop bekijken we ook nog de overblijfselen van de paleizen en natuurlijk weer een balspelveld. De meeste foto’s zijn vandaag toch geschoten van de spin-apen die een paar keer gespot worden in de bomen. Na het bezoek aan de “zona” worden we door de busjes in het centrum van Flores afgezet. Yolanda heeft namelijk geregeld dat we bij kennissen van haar thuis mogen eten. Vanaf het schiereiland Flores worden we met een houten watertaxi naar de overkant van het meer gebracht. Bij de mensen thuis krijgen we heerlijk te eten, terwijl we genieten van het prachtige uitzicht over het meer en het stadje Flores.

Na twee overnachtingen in Flores is het tijd om Guatemala achter ons te laten. Op de laatste stop vlak voor de grens kunnen we onze Guatemalteekse “quetzal” omwisselen naar Belize dollars, want met die quetzal kun je helemaal nergens mee terecht. Ook bij deze grens heeft Yolanda weer haar connecties zodat we al vrij snel weer met onze koffers de grens naar Belize kunnen oversteken, waar onze buschauffeur al met draaiende motor (en airco) staat te wachten. De opgraving die meteen aan de andere kant van de grens ligt is helaas niet bereikbaar omdat een riviertje is overstroomd. Dit gebeurt zo vaak dat er al op is geanticipeerd, en we rijden door naar een andere opgraving. Daar wordt ons verteld dat het niet een grote of mooie site is, maar hij is bekend omdat deze het oudste is. Ook hier krijgen we weer een rondleiding van een gids die van vertellen houdt, en dat terwijl het er uit ziet alsof het zo kan gaan regenen. De site, die de stad van de teken wordt genoemd is maar klein, en ligt helemaal verscholen in het regenwoud. Na dit niet al te lange bezoek mogen we weer de bus in, en richting de Mexicaanse grens. Als we uiteindelijk in het hotel in Chetumal in Mexico aankomen zijn we vier stempels in ons paspoort rijker.