Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

Palenque

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

14 Mei 2014 | Mexico, Palenque

Hallo allemaal,

Vanuit Campeche zijn we op weg gegaan naar de opgravings-site (“zona”) van Palenque. We vertrekken al om 6 uur, dus vandaag krijgen we een ontbijt box mee voor in de bus. Onderweg stoppen we eerst bij een typisch Mexicaanse begraafplaats. Onze reisleidster wou ons graag laten zien dat dit er heel anders uit ziet dan in Nederland. Het is inderdaad een kleurige ongeordende chaos van gedenk-gebouwtjes. Wel mooi om dit gezien te hebben. Weer onderweg vertelde Yolanda ons over de gids die ons op de site van Palenque zou rondleiden. Het is een oud mannetje dat allerlei rare theorieën heeft over de Maya’s, en hij is nogal enthousiast met vertellen. Aangekomen in Palenque maken we inderdaad uitgebreid kennis met de theorieën van Victor de gids. Elke keer weer vertelt hij: ”You see this here in the books, but that is all wrong”. Gelukkig gaan we zo wel langzaam over de site, want het is echt snik heet in de zon. Nadat Victor ons een gedeelte heeft laten zien kunnen we nog op eigen gelegenheid de piramide beklimmen. Het is flink zweten, maar op de top hebben we wel een heel mooi overzicht over de opgravingen. Daar horen we ook voor het eerst het geweldige gebrul van de brulapen in het oerwoud. Op de parkeerplaats zien we nog iets bijzonders. Een vrouwtje verkoopt geschilde mango’s op een stokje. Dat smaakt Mieke wel! Aangekomen in het hotel nemen we een duik in het zwembad. Echt verfrissend is het niet, want een bordje geeft aan dat het water 28 graden is.

Na de overnachting in Palenque vertrekken we naar Flores in Guatemala. Dit gaat een behoorlijk lange reisdag worden, dus weer op tijd uit bed vandaag. Yolanda is gisteren tijdens ons bezoek aan de site bij een vriendje langsgegaan met een hogere functie bij de douane. Vorige keer heeft ze namelijk erg lang aan de grens naar Guatemala moeten wachten, en dat wil ze deze keer voorkomen. Bij de grens (Mexico uit) krijgen we opdracht om in de bus te blijven zitten, terwijl zij met onze paspoorten alles gaat regelen. Helaas stuurt onze chauffeur ons toch nog de bus uit, wat hem een flinke uitbrander van Yolanda oplevert. Gelukkig kunnen we wel snel daarna met onze koffers de grens met Guatemala over wandelen. Daar worden we opgewacht door twee kleinere busjes met chauffeur en twee met machinegeweer gewapende agenten die met ons mee gaan voor onze veiligheid (er gebeurt eigenlijk nooit wat, maar je weet het maar nooit). Onze Mexicaanse chauffeur zal om Guatemala heen rijden om ons in Belize weer op te pikken. Twee stempels in ons paspoort rijker brengen de busjes ons naar het hotel. Dit is een erg leuk klein hotel met alle kamers rondom een grote binnenplaats. ’s Middags maken we weer dankbaar gebruik van het zwembad dat deze keer wel lekker verfrissend is. ’s Avonds gaan we op zoek naar een tentje om nog wat kleins te eten. Een paar honderd meter buiten ons hotel barst een tropische regenbui los, zodat we maar schuilen onder het dichtstbijzijnde tentje. Drie mannen proberen hier wat muziek te maken, maar dit is zo slecht dat we zo snel mogelijk weer vertrekken.

Groeten,
Mieke & Ruud