dag 5 t/m 7 - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu dag 5 t/m 7 - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

dag 5 t/m 7

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

20 November 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo allemaal,

Hier zijn we weer met een reisverslag, deze keer vanaf een andere kant van de wereld, namelijk Dubai. Op woensdag 14-11 zijn we vanaf Schiphol vertrokken in een Airbus A380 van Emirates Airlines. Dat is toch wel cool, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld! Het is toch wel even iets anders dan Ryan Air, en zelfs KLM. Je zit lekker ruim, het eten is gewoon lekker, en je hebt mooi zo’n entertainment set voor je neus met de nieuwste films. De vlucht zelf duurde 6 uur (bijna 3 films) en om 0:00 landden we in Dubai (het is daar 3 uur later dan bij ons in wintertijd). Daar werden we al door zo’n man met een bordje opgewacht en naar ons hotel/appartement gebracht. We hebben een mooie ruime kamer met klein keukentje en grote badkamer.

De volgende dag zijn we naar de metro gelopen (10 minuutjes) om naar de Dubai Mall te gaan. Dit is een enorm winkelcentrum met vanalles en nog wat. Nadat we een lekker broodje hebben gegeten bij de Subway zijn we aan de andere kant naar buiten gelopen. Daar kwamen we op een soort boulevard met terrasjes en een prachtig uitzicht op de hoogste toren ter wereld, de Burj Khaliffa. Hier hebben we even rond gelopen en foto’s gemaakt van de toren, de enorme vijver met bruggetje en nog een andere toren. Buiten was het heerlijk weer, zo’n 30 graden en natuurlijk zonnig. Ik snap zelf niet zo goed waarom ze elk gebouw tot zo’n 20 graden koelen, want binnen is het eigenlijk best wel fris met je korte broek en T-shirt. Werkelijk alles hier heeft airco, inclusief de bushokjes. Maarja, als echte Dubainees loop je in een burka of tenminste gewaad plus hoofddoek, dus dat zal wel meespelen. Ook de mannen lopen hier in zo’n wit gewaad met zo’n ding dat we kennen als een turkentot op hun hoofd. (het is geen tulband, en ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) Van de mannen lopen er denk ik zo’n 1 op de 25 zo rond, en de vrouwen zo’n een op de 10 ofzo. Maarja het is lastig in te schatten hoeveel mensen toerist zijn, en de helft van de mensen die hier werken zijn chinees. Anyway… we gingen de shoppingmall weer in om naar het Aquarium te gaan. Dit ligt in het winkelcentrum en is een ware attractie. Je ziet aan de buitenkant een enorme glazen wand met allemaal vissen, roggen, haaien en duikers. Tegen betaling mag je er dus ook in duiken. Na wat mooie foto’s door de wand geschoten te hebben kun je door een glazen tunnel over de bodem van het aquarium. Dat is wel gaaf, want de haaien liggen soms gewoon op het dak van de tunnel. Eenmaal door de tunnel kun je nog een kleine zoo in, waar allemaal kleine aquaria met kleurrijke visjes te zien zijn. Met deze ervaring rijker zijn we weer opnieuw naar buiten gelopen, om deze keer wel op het terras te gaan zitten. Toevallig is er een tafel vrij tegen de boulevard met prachtig uitzicht op de toren en de vijver. In deze vijver speelt als het donker is (18 uur) elk half uur een fonteinenshow, uiteraard de grootste ter wereld. Omdat we zo goed zitten, en het eten dat af en toe langs komt er lekker uit ziet besluiten we om te blijven zitten en hier ook maar te eten. Ik denk dat we op het meest gewilde plekje zaten! Uiteindelijk hebben we 3 verschillende fonteinenshows gezien terwijl we aan het eten waren, en nog één daarna helemaal vooraan de reling. Hierna konden we met een goed gevoel weer op pad naar huis.

De volgende dag hebben we eerst eens uitgeslapen. 12 uur hier is eigenlijk nog maar 9 uur volgens ons oude ritme, dus dat valt best mee. We besluiten om de middag door te brengen aan het zwembad boven op het hotel. ’s Avonds gaan we op zoek naar een leuk tentje om te eten, en komen bij een Thaiwanees uit. Ook daar kun je heerlijk eten!

Vandaag zijn we op tijd op gestaan (5 uur jullie tijd…!) om na een ontbijtje, met de bus naar Abu Dhabi te gaan. Dit is net als Dubai onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten, alleen is het dus een ander Emiraat. Wel ideaal dat ze hetzelfde geld hebben trouwens. In Dubai is het weekend op vrijdag en zaterdag, en mag er niet veel gedaan worden. Gelukkig is het in Abu Dhabi weekend op donderdag en vrijdag. Dat houdt in dat daar vandaag het weekend weer voorbij is, en we niet bang hoeven te zijn dat iets dicht is. Na een busreis van 2 uur zijn we in Abu Dhabi. Daarna met een taxi naar de Marina Mall gereden om hier de hop-on hop-off bus te pakken. In Abu Dhabi valt ons meteen op dat minstens de helft van de mensen (man en vrouw) zo’n gewaad draagt, een stuk meer dan in Dubai. De dubbeldeks bus heeft zo’n open bovenkant, dus ideaal om de skyline van Abu Dhabi te fotograferen. We komen ook langs de grootste moskee van Abu Dhabi. Dit is echt indrukwekkend groot, en hier gaan we uit de bus. Het mooie is dat je (mits gepast gekleed) naar binnen mag voor een kijkje. We zijn er niet echt op van huis gegaan, dus het is even afwachten hoever we komen. Als we de grote binnenplaats op willen gaan blijkt Mieke door een aparte ingang te moeten waar ze wat zwarte gewaden hebben klaarliggen voor vrouwen die veel te bloot gekleed gaan. Helaas is Mieke een hoofd groter dan de gemiddelde vrouw hier, dus haar gewaad reikt tot net over haar knieën, net als haar broek. Tot onze verbazing mag Ruud in z’n T-shirt en korte broek wel zo naar binnen. Op blote voeten mag je de moskee binnen. Dit is wel echt schitterend van binnen. Alles wit marmer met bloemen in de tegels en wanden, en enorme kroonluchters. Zeker de moeite waard, zelfs voor Mieke in haar warme gewaad. Hierna zijn we de tocht met de hop-on hop-off bus weer vervolgd, en hoorden we mooi wat commentaar over wat we allemaal zagen. Ik moet wel zeggen, de ene torenflat naast de andere is in aanbouw, en de ene nog mooier dan de andere. Tussen neus en lippen door wordt verteld dat er een extra eiland is gemaakt voor de kust dat zo’n 40 miljard dollar mag kosten. Om even een indruk te geven. Na de rondrit zijn we weer bij de Marina Mall waar we lekker hebben gegeten in een Frans-achtig restaurant, waar we vervolgens wel pasta besteld hebben. Daarna de taxi, de bus en de metro weer en 2,5 uur later zijn we weer lekker in ons appartementje. Omdat we de afgelopen dagen al lekker veel hebben kunnen lezen, vond ik het maar eens tijd om reisverslagje te typen. Met dit als resultaat.

• 20 November 2012 - 18:49

Kelly:

En gaan jullie ook nog naar de grote skihal? X

• 20 November 2012 - 19:31

Hannie Pepping:

Hallo vakantie gangers,

Het klinkt allemaal weer super al ben ik niet zo van de waterglij banen!!! Zal wel de leeftijd zijn.
    Nog veel vakantie plezier verder en denk er om niet te bruin terug.

Liefs Hannie.

• 20 November 2012 - 23:10

Sjra En Mien:

Leuk te lezen wat jullie allemaal doen.
    Veel plezier. Groetjes