Op naar Mexico, Chichen Itza en Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu Op naar Mexico, Chichen Itza en Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Ruud en Mieke Ansems - WaarBenJij.nu

Op naar Mexico, Chichen Itza en Campeche

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Mieke

14 Mei 2014 | Mexico, Campeche

Hallo allemaal!

De wereldreizigers zijn weer op pad, en ook deze keer naar een werelddeel waar we nog niet eerder zijn geweest: Midden Amerika. Onze reis gaat om precies te zijn naar Mexico, Guatemala en Belize. Het is een groepsrondreis waar we de eerste week veel opgravingen van de Maya’s zullen bekijken. De tweede week mogen we uitrusten van alle indrukken in een groot all-inclusive hotel aan de kust van Mexico.

Op vrijdag middag na het werk hebben we onze koffers gepakt en zijn we op weg gegaan naar het Ibis hotel bij Schiphol. Hier hebben we het park-sleep-fly arrangement genomen, zodat we hier tijdens onze reis de auto konden parkeren, dicht bij Schiphol konden overnachten, en ’s ochtends om 5:45 met de shuttlebus voor de vertrekhal van Schiphol afgezet werden. Hierdoor stonden we dus keurig op tijd en relaxed in de rij voor het vliegtuig. Het vliegtuig maakte na 10 uur vliegen een tussenlanding op Cuba. Na twee uurtjes maakten we nog de resterende vlucht van anderhalf uur, en rond vier uur ’s middags landden we op Cancun airport in Mexico. Ondanks de lange rijen voor de douane viel het wachten mee en een tijdje later maakten we kennis met de rest van onze reisgenoten, een groep van 12 mensen in totaal. Gelukkig had de bus airco, want het is in Mexico boven de 35 graden. Dat is even omschakelen na het natte weer in Nederland van de laatste week.

Onze bus bracht ons naar het eerste hotel in Cancun, een leuk hotel met een heel erg mooi zwembad in het midden maar daar zijn we niet meer in geweest. ’s Avonds zijn we naar het centrum gelopen om daar aan de “zócalo” (centrale markt) wat te eten. Een tip van de reisgids (boekje) leidde ons naar het restaurantje Labca. We hebben hier maar meteen wat echte Mexicaanse gerechten besteld, zodat we goed in de sfeer komen.

De volgende ochtend ging om half 7 de telefoon voor de wake-up call want we zouden om 8 uur met de bus vertrekken. Om acht uur ontmoetten we ook onze reisleiding voor deze week, Yolanda. Ze is een Mexicaanse die perfect Nederlands spreekt omdat ze een Nederlands vader heeft. Ideaal dus! We moeten een flink eind rijden naar onze eerste bestemming: Chichen Itza. Dat is één van de bekendste Maya opgravingen. Dat komt mede doordat dit om een dagtrip afstand van de grote badplaats ligt. Het Maya complex is tientallen vierkante kilometers groot, er is echter maar een klein deel hiervan ontdaan van het overwoekerende oerwoud en weer enigszins hersteld in de vorm die het ooit gehad heeft. Het meest indrukwekkende bouwwerk is zeker de piramide. De hebben ze precies zo gebouwd dat de zon op de langste en kortste dag bijzondere schaduwen werpt. Verder is er ook veel aandacht voor het balspel veld dat in elke Maya stad aanwezig was. We zijn uiteindelijk zo’n twee uur op deze plek geweest voordat we naar de lunch gebracht werden.
De lunch op zich was niet zo spectaculair. De “cenotte” op 50 meter afstand daarentegen is alleen al een busrit waard. Een cenotte is een onderaards meertje, dat gevormd wordt in het kalksteen in de grond. Als het “dak” instort kun je het opmerken van boven de grond, en deze hadden voor de Maya’s belangrijke betekenis. Deze cenotte wordt goed gebruikt door het restaurant om toeristen te trekken. Je kunt er omkleden, douchen en via een lange betonnen trap naar het meertje toe. Wat je dan ziet overtreft werkelijk alle verwachtingen. Het is een plaatje dat recht uit een paradijs lijkt te komen. Hier kunnen we heerlijk afkoelen in het koele water.
De bus brengt ons hierna naar ons hotel voor de nacht in Merida. Een heel leuk hotel dat ingericht is in koloniale stijl. ’s Avonds gaan we aan de zocalo weer op zoek naar een leuk tentje om te eten. We besluiten een broodje te gaan eten bij The Italian coffee shop. Een grote maaltijd is niet echt nodig omdat we tussen de middag steeds al warm eten krijgen.

De volgende ochtend krijgen we om zeven uur een lekker ontbijt en om acht uur zitten we weer in de bus voor een bezoek aan een enorm complex wat vroeger dienst deed als agave kwekerij. Daar is deze stad vroeger steenrijk mee geworden. Een deel van het complex is redelijk onderhouden en is open voor publiek. Het is leuk om rond te kijken in de gebouwen die nog zijn ingericht in de oorspronkelijke koloniale stijl. Na dit bezoek gaan we op weg naar de Maya ruïnes van Uxmal. Dit is een veel kleiner gebied dan gisteren, maar we vinden het hier wel veel mooier. We zien hier weer veel van hetzelfde soort gebouwen zoals de piramide, en het balspel veld. Ook zijn er enorme gebouwen die de Spanjaarden een naam hebben gegeven als bijvoorbeeld Nonnenklooster. Hier is het heel erg rustig en we kunnen op ons gemak de foto’s schieten die we graag willen. Na dit bezoek gaan we weer ergens eten. Dit maal bij een restaurantje waar het vlees op authentieke wijze uren lang in de grond heeft gegaard. Nadat we bij “het opgraven” konden kijken krijgen we allemaal ons bord heerlijk eten. Dat smaakt wel! Het leukste deel is de afsluiter met de zogenaamde kukaracha (letterlijk kakkerlak). Dit is een glaasje tequila met een scheutje koffie likeur en een paar druppels water. Van de grijnzende Mexicaan krijg je een enorme sombrero op je hoofd, de man slaat drie keer met het volle glaasje op de tafel, en daarna moet je het in één teug achterover kiepen. Als je er één, twee of drie op hebt schudt de man nog even hard met je hoofd en mept je op je achterhoofd. De man zelf lacht het hardst van allemaal. Na dit spektakel stoppen we onderweg nog bij een Mexicaans gezin dat nog redelijk traditioneel leeft. Iets wat nog behoorlijk veel voorkomt. Een opaatje en omaatje laten ons het hutje zien, en hoe je in de hangmat moet slapen. Daarna volgt nog een rondleiding door de achtertuin waar vanalles zelf gekweekt wordt, en ook hun kinderen met hun gezin een huisje hebben.
Hierna vervolgen we onze tocht weer, op weg naar Campeche. In Campeche blijkt ons hotel één groot pluspunt te hebben, namelijk een groot zwembad! Heerlijk om even af te kunnen koelen. Na een verfrissende duik gaan we nog even het centrum in om aan de zócalo wat te eten. Na een mc Flurry op het pleintje komen we uit bij een heel klein Chinees buffet restaurantje. Hier hebben we behoorlijk lekker gegeten, en daarna weer op tijd naar het hotel. Morgen vertrekt de bus namelijk al om 6 uur…

Omdat posten niet meer was gelukt zouden we eigenlijk nog over vandaag kunnen vertellen, maar ook nu is het tijd om lekker te gaan slapen. Morgen een lange reisdag voor de boeg. Morgen proberen we nog even een verhaaltje over vandaag te dichten.

Groeten vanuit een zonnig Mexico!

• 14 Mei 2014 - 09:33

Wim:

Hallo Ruud & Mieke,

Zo te vernemen hebben jullie het goed naar jullie zin. Leuke verhalen!
    Ga lekker door met vakantievieren!
    Ik ben benieuwd naar de foto's!

Groetjes,

Wim (en Annie)

• 14 Mei 2014 - 13:35

Hannie Pepping:

Hoi Ruud en Mieke,

Al weer op stap. Misschien is het al een hele poos geleden maar voor mij gevoel zijn jullie net terug van een mooie reis. Maar heerlijk dat jullie weer zo'n mooie reis kunnen maken.
    Door de verhalen te lezen denk ik dat jullie het weer prima voor elkaar hebben.
    Bedankt voor het sturen daar van en voor de foto's. Geniet verder van jullie vakantie.
    Liefs Hannie.